Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Estetiskt omdöme - Sida 1 av 19

Estetiskt lÀrande i grundskolans tidigare Är : En studie om pedagogers syn pÄ estetik

Det hÀr Àr en uppsats som behandlar Àmnet estetiskt lÀrande. Fokus ligger pÄ grundskolans tidigare Är, dÄ det Àr dÀr en undersökning genomförts för att ta reda pÄ hur pedagogers syn kring estetiskt lÀrande ser ut och hur de anvÀnder sig utav det i sin undervisning. Det jag velat ha svar pÄ med detta arbete Àr varför det Àr viktigt med estetiskt lÀrande, hur ett estetiskt förhÄllningssÀtt bemöts ute pÄ skolorna samt om pedagogerna arbetar pÄ ett estetetiskt sÀtt och i sÄ fall hur. Undersökningen skedde med hjÀlp av en kvantitativ metod. Fyra skolor har deltagit i undersökningen och alla de som svarat pÄ min enkÀt Àr alla verksamma som lÀrare i förskoleklass till Ärskurs fem, eller fritidspedagoger.Det som framkommit under arbetets gÄng Àr att de flesta av mina informanter Àr positivt instÀllda till ett estetiskt arbetssÀtt dÄ de kan se att ett sÄdant arbetssÀtt frÀmjar elevers inlÀrning.

PÄ vilka sÀtt kan estetiskt lÀrande inverka pÄ dyslexiproblematik hos barn

Syftet med denna undersökning var att undersöka pÄ vilka sÀtt estetiskt lÀrande kan inverka pÄ dyslexiproblematik hos barn. Studien hade ocksÄ till syfte att ta reda pÄ vilka olika sÀtt pedagoger arbetar med barn med dyslexi och vilka olika arbetsÀtt inom estetiskt lÀrande det finns för att utveckla barn med dyslexi.Jag var intresserad av att se om estetiskt lÀrande pÄverkade barnen med dyslexi i skolan. Jag har nyttjat tidigare forskning, litteratur och intervjuer med tre pedagoger ute pÄ fÀltet för att fÄr en större uppfattning och kunskap om Àmnet. Jag följde mina forskningsfrÄgor genom studien för att fÄ fram ett tydligt resultat som möjligt..

Musiskt/estetiskt lÀrande : AnvÀnds ett musiskt/estetiskt förhÄllningssÀtt till lÀrande för att underlÀtta inlÀrning för barn med koncentrationssvÄrigheter?

Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ om specialpedagoger anvÀnder sig av ett musiskt/estetiskt förhÄllningssÀtt till lÀrande för att underlÀtta inlÀrningen för elever med koncentrationssvÄrigheter. Med musiskt/estetiskt lÀrande menar vi att hela kroppen Àr integrerad i lÀrandet och att olika uttryckssÀtt möjliggör tillÀgnandet av ny kunskap. VÄr tanke var att göra intervjuer med endast specialpedagoger men pÄ grund av fÄ tillgÀngliga informanter sÄ har vi Àven gjort intervjuer med andra kunniga pedagoger inom det specialpedagogiska omrÄdet. Totalt har vi gjort sex intervjuer med kvalitativ karaktÀr. Genom intervjuerna har pedagogernas syn pÄ koncentrationssvÄrigheter och musiskt/estetiskt lÀrande och dess koppling synliggjorts.Vi har Àven studerat lÀroplanen för att tydliggöra och styrka vikten av musiskt/estetiskt lÀrande i skolan dÀr det stÄr att undervisningen ska anpassas till alla elevers förutsÀttningar och behov och att de har rÀtt till att fÄ anvÀnda olika uttrycksformer för kunskap.?Ingenting Àr mer orÀttvist Àn att mÀta alla med samma mÄtt? (Modern Barndom, 2004:8 s.10).Resultatet har visat att musiskt/estetiskt lÀrande förekommer i vÄra informanters undervisning och att det kan vara till fördel för elever med koncentrationssvÄrigheter men det Àr ett förhÄllningssÀtt till lÀrande som samtidigt kan försvÄra för dem.Vi har valt att blanda begreppen barn och elever i vÄr text för att vi anser att barn Àr en stÀllning de yngre individerna alltid har men elever Àr de endast i skolsituationer.

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

Balans mellan estetiskt - praktiska och teoretiska Àmnen i grundskolan : För optimal inlÀrning och utveckling av hjÀrnans alla resurser

Syftet med vÄrt examensarbete var att söka efter motiveringar som belyser de estetiskt - praktiska Àmnens bidragande del för en allsidig utveckling av hela hjÀrnan. Vi ville undersöka rektorernas syn pÄ balansen mellan teoretiska och estetiskt - praktiska Àmnen, samt hur de ser pÄ elevers kunskapsinlÀrning. Vi anvÀnde oss av litteraturstudier och enkÀtfrÄgor i vÄrt arbete. Vi har Àven följt mediadebatten för att kunna spegla samhÀllets syn pÄ skolfrÄgor inom Àmnet. En enkÀtundersökning genomfördes med rektorer i grundskolans senare del.

Tankar om estetiskt arbete i grundskolan

Mitt syfte med uppsatsen Àr att undersöka hur elever och deras lÀrare vÀrderar estetiskt arbete och hur det estetiska arbetet fungerar i praktiken. I uppsatsen belyser jag estetiskt arbete som Àmne och metod och jÀmför styrdokument med forskning och mitt undersökningsresultat. Jag har pÄ ett kvalitativt sÀtt intervjuat fyra elever i en Ärskurs fem samt deras lÀrare för att analysera resultatet utifrÄn urvald kunskapsbakgrund, mitt syfte och mina frÄgestÀllningar i uppsatsen. Resultaten visar att eleverna upplever de enklast mÀtbara Àmnena som viktigast och ser frÀmst estetisk kunskap relevant ifall den i framtiden ska praktiseras inom ett yrke eller för eget behov. Drama uppfattas frÀmst som retorisk fÀrdighetstrÀning dÀr fokus pÄ resultat skuggar arbetsprocessen.

Grupprocessen i ett estetiskt temaarbete

VÄrt examensarbete behandlar grupprocesser i ett tematiskt grupparbete. Vi ville se vad som hÀnde med barnen i det estetiska temaarbetet och hur de utvecklades i ett estetiskt avseende. DÀrefter önskade vi se om en av de rÄdande teorierna om grupprocesser stÀmde i vÄrt arbete med cirkustema i en förskoleklass om 12 barn. Teorin om grupprocesser vi har anvÀnt oss av Àr FIRO - teorin av Will Schutz. Som grund för vÄr analys har vi anvÀnt oss av observationer av bÄde Anja som observatör och Cecilia som deltagande observatör, dÀr vi har stÀllt vÄra observationer mot varandra.

Kulturkrock : en studie om den estetiskt tilltalande utformningen av byggnader som konstverk och kulturell planering

Bakgrunden till denna uppsats grundas i ett egenintresse i förvandlingen av stationshuset i Vara. Sedan jag genom mina förÀldrar som bor kvar i orten, pÄ tidig vÄr 2010 fick reda pÄ att huset skulle bli korallrött har detta numer blÄa konstverk retat mig. Detta kandidatarbete har gett mig möjligheten att pÄ ett vetenskaplig sÀtt utröna bakomliggande orsaker till stationshusets förvandling till det Vara kallar, Sveriges största konstverk. Syftet med denna uppsats Àr att utreda hur den estetiskt tilltalande utformningen av byggnader vilka klassas som konstverk bör regleras enligt Plan- och Bygglagen och vilken roll kulturell planering spelar i den estetiskt tilltalande utformningen av den offentliga miljön. Genom tvÄ olika typer av fallstudier har tre olika konstverksprojekt studerats och analyserats utifrÄn inventeringar, observationer, intervjuer och innehÄllsanalys om bland annat begreppen byggnad, estetik och konstverk.

Kulturkrock - en studie om den estetiskt tilltalande utformningen av byggnader som konstverk och kulturell planering

Bakgrunden till denna uppsats grundas i ett egenintresse i förvandlingen av stationshuset i Vara. Sedan jag genom mina förÀldrar som bor kvar i orten, pÄ tidig vÄr 2010 fick reda pÄ att huset skulle bli korallrött har detta numer blÄa konstverk retat mig. Detta kandidatarbete har gett mig möjligheten att pÄ ett vetenskaplig sÀtt utröna bakomliggande orsaker till stationshusets förvandling till det Vara kallar, Sveriges största konstverk. Syftet med denna uppsats Àr att utreda hur den estetiskt tilltalande utformningen av byggnader vilka klassas som konstverk bör regleras enligt Plan- och Bygglagen och vilken roll kulturell planering spelar i den estetiskt tilltalande utformningen av den offentliga miljön. Genom tvÄ olika typer av fallstudier har tre olika konstverksprojekt studerats och analyserats utifrÄn inventeringar, observationer, intervjuer och innehÄllsanalys om bland annat begreppen byggnad, estetik och konstverk. Problematiken i lagtextens definition av vad som Àr estetiskt tilltalande beror mestadels pÄ att det Àr ett mycket svÄrdefinierat begrepp till skillnad frÄn vad en byggnad och ett konstverk Àr.

Konsten att skapa sitt eget kunnande : En uppsats om estetiska lÀroprocesser och estetiska arbetssÀtt

Syftet med detta examensarbete har varit att fÄ en klarare bild över vad begreppet estetiska lÀroprocesser innebÀr, varför ett estetiskt arbetssÀtt kan vara bra för inlÀrningen, vad som förvÀntas av mig som lÀrare och vad lÀrarens roll Àr i en undervisning med ett estetetiskt arbetssÀtt samt hur en undervisning med ett estetiskt förhÄllningssÀtt kan se ut. Jag gick in i denna undersökning med ett grundantagande om att ett estetiskt arbetssÀtt pÄverkar elevers inlÀrning pÄ ett positivt sÀtt. Mitt examensarbete grundar sig pÄ en litteraturundersökning och ett antal intervjuer gjorda med relativt nyexaminerade yrkesverksamma lÀrare, som alla gÄtt en estetisk inriktning under sin lÀrarutbildning.Det finns olika sÀtt att inkludera de estetiska Àmnena i undervisningen, ett av dem Àr att arbeta med tema. Under ett temaarbete skapas mÄnga möjligheter för eleverna att anvÀnda sig av de estetiska uttryckssÀtten för att skapa, fÄ syn pÄ och utveckla sin kunskap.Resultatet av min undersökning visar att estetiska lÀroprocesser och ett estetiskt arbetssÀtt kan pÄverka elevers inlÀrning pÄ ett positivt sÀtt, under förutsÀttningarna att lÀraren har stor kunskap kring de estetiska Àmnena och ett estetiskt arbetssÀtt. Under min litteraturundersökning och under mina intervjuer visar det sig att bÄde de intervjuade lÀrarna och författarna har liknande Äsikter kring och syn pÄ lÀrarens roll i undervisningen.

LĂ€rare i bild

Syftet med denna examensuppsats Àr spegla hur det kan vara att undervisa pÄ ett estetiskt program med bildinriktning pÄ gymnasiet. Mina huvudfrÄgor har varit: Hur Àr det att arbeta som lÀrare med bild pÄ ett estetiskt program med bildinriktning? Var diskuterar lÀrarna bildens roll i samhÀllet? Vilka mÄl har eleverna? I min studie har jag intervjuat lÀrare om deras syn pÄ sitt arbete och sina elever. Intervjuerna har sedan tolkats och jÀmförts med olika teorier inom den pedagogiska litteraturen. Resultatet visar att lÀrarna ser sig som förlösare av det inneboende personliga uttrycket, de vill lÀra eleverna se och förverkliga sina idéer.

TrÀdgÄrdens betydelse för medlemmar i bostadsrÀttsföreningar : ?ur ett hÀlsomÀssigt, estetiskt och skötselmÀssigt perspektiv

Syftet med studien handlar om att försöka förstÄ vilken betydelse trÀdgÄrdsmiljön har för mÀnniskor som bor i bostadsrÀttslÀgenheter - ur ett hÀlsomÀssigt, estetiskt och skötselmÀssigt perspektiv. Framför allt handlar studien om att ta reda pÄ hur medlemmarna anvÀnder sin trÀdgÄrd och om den har nÄgon hÀlsomÀssig betydelse. Studien ska undersöka hur de ser pÄ utformningen av trÀdgÄrdsmiljön i sitt bostadsomrÄde, samt hur de skulle föredra att ha den. Den ska ocksÄ undersöka vilken syn medlemmarna har pÄ skötselfrÄgan och hur föreningen valt att lösa skötseln av trÀdgÄrden. Studien bygger pÄ fem kvalitativa intervjuer med representanter frÄn bostadsrÀttsföreningar som fÄtt besvara frÄgor om medlemmarnas syn pÄ sina trÀdgÄrdsmiljöer..

Multimodal undervisning i skolÀmnet franska genom estetiska uttrycksformer

Detta examensarbete Àr ett försök i att utföra ett estetiskt projekt i ett sprÄkÀmne nÀmligen franska. Jag genomförde detta projektet för att uppleva hur elever arbetar estetiskt i ett teoretiskt Àmne. Eleverna skulle gruppvis utföra en tecknad serie och ett rollspel pÄ franska, med utgÄngspunkt frÄn den tecknade serien. FrÄn empirin av mitt estetiska projekt med eleverna har jag analyserat hur eleverna upplevde projektet och dÀrmed sitt lÀrande i ett teoretiskt Àmne. Elevernas engagemang och motivation i arbetet var stort.

Blommor av skrÀp? Javisst!? Ett sÀtt att anvÀnda fantasi och kreativitet i estetiskt skapande med bild och form med utgÄngspunkt i utomhusobservationer och Ätervinningsmaterial

Mitt examensarbete handlar om en fantastisk resa bland sjuttio barn inom fritidsverksamheten i en skola i södra SkÄne. Det bÀrande syftet med detta arbete var att undersöka pÄ vilket sÀtt estetiskt skapande med bild och form kan frÀmja barns kreativitet och fantasi genom erfarenheter av utomhusobservationer. För att kunna utföra detta arbete har jag tagit hjÀlp av utemiljön dÀr barnen fÄr uppleva naturen pÄ sin egen skolgÄrd dÀr alla sinnen samverkar. Tillsammans med barnen egna naturupplevelser och observationer introducerade jag i samarbete med en fritidspedagog temat "blommor av skrÀp". Denna iscensÀttning ligger till grund för följande syfte: PÄ vilket sÀtt arbetar barnen med estetiskt skapande i bild och form som utgÄngspunkt frÄn utomhusobservationer och Ätervinningsmaterial? För att fÄ svar pÄ min undersökning och fÄ en djupare kunskap om hela verksamheten har jag förutom observationer, intervjuad tre lÀrare och Ätta barn för att fÄ syn bland annat pÄ deras tankar kring kreativitet och fantasi.

Resursoptimering av spelgrafik

Detta arbete handlar om hur man som grafiker kan optimera utnyttjandet av tillgÀngliga resurser och trots begrÀnsningar i form av polygon- och texturbudgetar öka sina möjligheter att skapa estetiskt tilltalande grafik. Arbetet undersöker en rad olika tekniker som kan anvÀndas för att resursoptimera material samt testar och utvÀrderar dessa med hjÀlp av material frÄn spelprojektet Break a Leg (BAL). Resultaten visar att det grafiska materialet i BAL tjÀnat otroligt mycket pÄ att resursoptimeras och att optimeringen förbÀttrat den tekniska kvaliteten avsevÀrt genom ökat texelvÀrde och effektiviserad vertexdensitet och gett en positiv visuell inverkan. Genom att integrera resursoptimering i det naturliga arbetsflödet ökar man som grafiker sina möjligheter att skapa estetiskt tilltalande grafik utan att överskrida de förutbestÀmda tekniska grÀnserna..

1 NĂ€sta sida ->